Założenie bloga rodzi się z różnych przyczyn – z chęci dzielenia się pasją, swoim życiem lub z powodów biznesowych jak chociażby chęć wypozycjonowania własnej strony www. Jeśli publikuje się artykuły regularnie, posiadają wartościową treść dla konkretnej grupy docelowej i spotykają się one z pozytywnym odbiorem to nie trzeba długo czekać na to, aby zauważyć pierwsze oznaki wzmożonego ruchu na blogu. A większa klikalność to szansa na większe zyski i możliwości. Blogerzy zazwyczaj biorą pod uwagę lepszy hosting dopiero w momencie, kiedy wejścia na stronę zaczynają rosnąć. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest przeanalizowanie dostępnych hostingów jeszcze przed założeniem bloga. Oto dlaczego i jak wybrać najlepszy hosting.
Dlaczego WordPress?_
WordPress jest intuicyjny i prosty w użytkowaniu. Daje swobodę w modyfikowaniu treści i zawiera szeroką gamę wtyczek. Korzystają z niego wszyscy – blogerzy, e-sklepy, firmy. Szacuje się, że dziennie powstaje ponad pół miliona nowych stron internetowych, a udział WordPressa we wszystkich witrynach to ponad 40%.
Początki_
Nie wiesz od czego zacząć chcąc założyć bloga? Oto skrócony poradnik krok po kroku:
- wybierz własną domenę oraz hosting – o tym jakie są najważniejsze cechy hostingu pisaliśmy w tym artykule – LINK
- pobierz pliki z oficjalnej polskiej strony http://wordpress.org/download/
- zainstaluj WordPressa. Dobry dostawca hostingu posiada tą usługę w cenie. Jeśli chcesz to zrobić samodzielnie, potrzebujesz protokołu FTP, który pozwoli Ci na dostęp do miejsca na hostingu. To właśnie tu musisz zainstalować pliki WordPressa
- utwórz bazę danych z poziomu panelu Twojego hostingu. Nie zapomnij zapisać nazwy użytkownika, hasła i nazwy bazy
Pamiętaj, zawsze możesz poprosić o pomoc swojego dostawcę hostingu.
Wracając do meritum tego artykułu – hosting. Dom dla Twojego bloga. Czym się kierować podczas jego wyboru?
Przede wszystkim – prędkość_
Jednym z podstawowych wymagań użytkowników jest szybkość ładowania strony. Nic nie odstrasza tak potencjalnych czytelników i klientów jak wolna, mozolnie wczytująca się strona. Dobrze zbudowana witryna nie tylko polepsza jej odbiór i komfort użytkowania, ale przede wszystkim Google pozycjonuje ją wyżej w wyszukiwaniach, a co za tym idzie jesteśmy bardziej widoczni w Internecie. Z czasem mamy coraz więcej wejść i czytających.
Pierwszorzędnym parametrem podczas wyboru serwera jest zatem jego prędkość. Przeglądając oferty hostingów sprawdź takie aspekty jak moc obliczeniowa, czas dostępu do bazy danych i wykonywania skryptów PHP. Miesięczny limit transferu i ilość miejsca to nie wszystko.
Backup_
Wielu z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego jak bolesna jest nieoczekiwana strata danych. Stawiając na dobry i rzetelny hosting unikniesz tego kłopotu na swoim blogu. Regularny backup danych i sprawne odzyskiwanie danych to kluczowe wyznaczniki każdego hostingu. Oprócz czasu przechowywania informacji, ważny jest też sposób odzyskiwania danych. Dowiedz się wcześniej czy możesz to zrobić samodzielnie, czy tylko kontaktując się z supportem.
Konta pocztowe_
Serwer to nie tylko miejce dla Twoich danych i elementów tworzących bloga tj. zdjęcia, grafiki, multimedia. Może tam się mieścic również Twoja skrzynka pocztowa. Mniej wymagający blogerzy nie potrzebują więcej niż 1 lub 2 konta pocztowe.Jednak jeśli myślisz o ekspansji i poszerzeniu swojej gamy usług chociażby o sklep internetowy, dodatkowe skrzynki staną się konieczne. Przeglądając oferty firm hostngowych zwróć uwagę na to ile możesz posiadać kont pocztowych na jednym serwerze.
Ilość baz SQL_
Baza SQL to nic innego jak Twoja baza danych. Jeśli zakładasz rozwój swojego bloga w niedalekiej przyszłości lub planujesz sworzyć kilka stron na jednym serwerze (blog, sklep internetowy), sprawdź czy firma hostingowa posiada możliwość stworzenia więcej niż 1 bazy danych. Jest to kolejny kluczowy aspekt, który trzeba mieć na uwadze przeglądając usługi dostępne na rynku.
Pamięć RAM_
Pamięć RAM odpowiedzialna jest za magazynowanie trwających aktualnie operacji. Po zakończeniu pracy i wyłączeniu komputera informacje te są kasowane. W przypadku przejrzystych, minimalnych stron z niewielką ilością zdjęć czy grafik parametr ten jest nieistotny. Natomiast jeśli projektujesz bardziej złożoną witrynę, która może obciążać pamięć RAM poprzez zdjęcia wysokiej rozdzielczości, filmy, animacje powinieneś wziąć pod uwagę limity pamięci RAM.