W poprzedniej części artykułu skupiliśmy się na błędach w treści, opisach oraz tytule. Druga część poruszy kwestie techniczne. Z punktu widzenia optymalizacji SEO zdecydowanie istotniejsze są poprzednie zagadnienia. Jednak do osiągnięcia najwyższych pozycji należy zastosować również poniższe wskazówki.
Niniejszy artykuł odpowie Ci na pytania:
- co to jest wersja kanoniczna strony
- co to jest indeksowanie strony
- co to jest sitemap
Szybkość działania strony WWW_
Z każdą kolejną aktualizacją algorytmu Google, szybkość ładowania się strony internetowej ma coraz większy priorytet. Ponadto wolno wczytująca się strona może obniżyć konwersję poprzez zwiększenie tak zwanego “Bounce rate”. Jest to współczynnik wyjść jeszcze przed załadowaniem się strony. Jak to mówią – czas to pieniądz. Szybkość swojeje strony możesz sprawdzić narzędziami takimi jak Google PageSpeed Insight lub GT metrix. Zarówno jedno jak i drugie narzędzie oprócz ocenienia strony zwróci uwagę na najważniejsze błędy. Ponadto narzędzie te podpowiadają w jaki sposób rozwiązać większość błędów z wolno działającą witryną internetową.
Responsywność – czyli przystosowanie do urządzeń mobilnych_
Optymalizacja SEO bez optymalizacji wyświetlania witryny na telefonach komórkowych mija się z celem. Z roku na rok coraz większy procent ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. Nie tylko telefonów komórkowych ale również tabletów. Chyba nie muszę tłumaczyć jak istotne jest, żeby klientom strona wyświetlała się bez większych problemów. Większość współczesnych systemów CMS (na przykład WordPress) oferuje możliwość dostosowania strony do mniejszych ekranów.
Błędy w przekierowaniach i brak wersji kanonicznej_
Jeśli twój sklep lub strona jest dostępna pod adresem www oraz bez www to powinieneś zastosować przekierowanie 301. To samo dotyczy stron z certyfikatem SSL. Błędne przekierowanie najczęściej generują pojawienie się znanej strony błędu 404. O nią również warto zadbać. Nie zostawiajmy jej domyślnej, ponieważ jest bardzo odstraszająca. Warto dodać grafikę, nagłówek w stylu “zabłądziłeś” lub “nic tu jeszcze nie ma” oraz przekierować użytkownika na bloga lub stronę główną.
Link kanoniczy jest to oznaczenie, zapobiegając zidentyfikowaniu strony jako zduplikowana treść. Zazwyczaj używa się do niego parametru rel=”canonical” umieszczanego w kodzie HTML. Link kanoniczny podpowiada wyszukiwarkom, którą podstronę mają traktować priorytetowo i ją indeksować.
Mapa strony – sitemap_
Mapa strony podpowiada robotom jak mają poruszać się po stronie. Upraszczając, możemy powiedzieć, że jest to nawigacja dla algorytmów. Format strony to najczęściej xml. Oprócz utworzenia mapy strony, powinniśmy użyć narzędzia Google Search Console do sprawdzenia czy mapa poprawnie się wczytuje.
Optymalizacja adresów url_
Na pewno często spotkaliście się udostępniając link znajomemu z adresami strony które są niesamowicie długie. Takie adresy absolutnie nie są “seo friendly”. Domyślnym ustawieniem wordpressa są adresy url w formie numeru, tak zwanego post lub page ID. To również nie jest optymalne rozwiązanie. Pomijając już, że fakt czy słowo kluczowe znajudje czy nie znajduje się w adresie ma znaczenie w ranikngu wyszukiwarki. Adres url powinien jasno wskazywać użytkownikowi czego dotyczy konkretna podstrona.
Na ten moment jest to druga i ostania część serii artykułów o optymalizacji SEO. Natomiast algorytmy zmieniają się tak szybko, że bardzo możliwe iż za pół roku pojawi się kolejna. Zapraszam do dołączenia do newslettera aby być zawsze na bieżąco.